Fortsätt till huvudinnehåll

En resa hem

Varje år har Enighet Aikidoklubb i Malmö ett vinterläger med tre instruktörer: Jorma Lyly, Jan Nevelius, och Stefan Stenudd. När de tänkte högt för sig själva hur länge de hade haft lägret kom de fram till att det har varit varje år sedan 2002.

Magnus Bäcklund, Stefan Stenudd och Andreas Falk.
Alla tre en viktig del i min utveckling i Aikido.
Foto: Anders Heinonen
Vi var runt 50 personer på mattan i år, så många att vi fick dela upp oss i tre rader. Jag har varit på den mattan när vi bara har varit fem personer, och ibland är det märkligt hur en plats kan förändra sig så mycket beroende på vilka som är där, och i vilket sammanhang det är. Den här gången var det förutom lägret så pass annorlunda för mig eftersom tiden var kommen för min svartbältesgradering. Konversationerna gick fram och tillbaka i liknande stil: ”Ska du upp imorgon?”, ”Ja, snälla sluta påminn mig om det” - följt av en gest av att snabbt panikandas i en osynlig pappåse, tillsammans med fantastiska Karin, som hade panik för sin 2:a dan (andra graden av svart bälte).

För ett år sedan runt samma tid hade vi kyu-gradering (graderingar innan svart bälte) på Enighet ett tag efter detta nämnda läger. Jag hade fått ta mig i kragen och släpa mig dit för gradering motvilligt, men med full förståelse att det var på tiden (senaste graderingen jag hade gjort innan dess var nämligen när jag av misstag ramlade in på en, i tro om att det bara var årets sista träning i min nuvarande klubb i Kristianstad). Under denna gradering var jag både uke till en av mina kamrater samt att jag graderade mig från 3:e kyu tillsammans med en annan kamrat. I slutet när Stefan skulle säga namnen på de som klarat graden så sa han inte mitt för de som hade tagit 2:e kyu, utan bara för min graderingspartner. Under ett ögonblick förlorade jag hoppet och blev illa till mods. Direkt efter räknade han dock upp mitt namn för att ha fått 1:e kyu. Jag blev så otroligt lättad och glad. 
Gruppfoto på decemberlägret 2017.
Foto: Anders Heinonen
Framförallt under den senaste månaden så har mitt huvud varit upptaget av den kommande graderingen. Det har gjort mig galen av stress och prestationsångest. Jag fick en rysning genom hela kroppen av tanken på främmande människor, till och med från olika länder nere i Europa, som ska tyst sitta och betrakta ens minsta rörelse (vilket är en överdrift eftersom; 1. Det oftast är fler som graderar samtidigt 2. Folk är trötta efter dagens träning och kan säkert zooma ut lite). Men i ens egen värld är sådana steg alltid stora. Min prövogradering hade gått dåligt för jag fumlade med vilka tekniker jag skulle göra samtidigt som Dimitri snabbt sa nya olika attackformer och tekniker som vi skulle utföra. Resultatet var att jag fick kritik av Dimi; att jag behövde ta det lugnare så att jag inte blev så uppstressad att jag gick tillbaka till gamla vanor. I all stress som bubblade in under ytan (och vid det här laget även ovanpå) så började jag gråta efter träningen. Med vänner runt omkring som tröstade med ord och massage tog jag mig tillslut upp på benen och sedan körde vi iväg och åt pizza.


Så varför skriver jag allt det här? Jag tänker mig att på ytan så kan saker och ting i alla sammanhang se ordinärt ut och passerar bara i förbifarten. Samtidigt finns det känslor och förberedelser kring allt som sker. I mitt fall så handlar det om ett stort steg i mitt liv, samtidigt som det för andra var en dag som alla andra. Det ska man dock inte känna sig mindre för. Alla små händelser i sitt eget liv är viktigt nog att arbeta för, vara nervös för, prata om, utföra, och vara stolt över.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den vackraste platsen jag tränat på

Det mest magiska med vår studietur till Japan, från en Aikidokas perspektiv, var vårt besök i en avlång gammal dojo som låg belägen i Shingu, Wakayama. Det kändes direkt från vår första träning att det var något annorlunda på denna sista plats, i jämförelse med de som vi hade besökt förut. Tidigare hade vi varit i klubbar som visserligen visat tecken på mycket tradition, men i Kumano Juku Dojo var det något helt annat. Det kändes i luften när man kom in, i stämningen av att bara gå till platsen i sig. Vi var tysta utanför, och gick på led in i en smal gång som ledde till ingången. Precis innanför skjutdörren i mörkt trä, var den stengolvsbeklädda del som var gränslandet mellan utomhus och inomhus. Efter det fick inga skor följa med, och golvet höjdes ett steg där gamla nötta golvbrädor startade. Vi tog alla av oss skorna i tysthet. Det var en nervös och spänd stämning som rådde bland oss. För japanerna måste det ha sett ut som om vi trodde att vi var på väg till slakt.  Dojon är

Hur uppstår en Aikidoka?

Det är något alldeles speciellt med människans nyfikenhet. Vi kan helt enkelt inte låta bli, på gott och ont. Jag startade med att läsa ett inlägg på facebook, sedan påbörjade jag på en ansökan, mejlade tränaren på skolan, blev inbjuden till ett Skypemöte, blev inbjuden till en festival, tackade ja, renoverade ett rum mitt i allt kaos hemma, och satte mig en lördagsmorgon på bussen till Oslo. Men hur kommer det sig, att jag överhuvudtaget tog det beslutet? När jag var runt 12 eller 13 år gammal satt jag och en av mina vänner och funderade på vad vi skulle ha för elevens val. Vi gick på högstadiet, och i en osäker ålder och i skrämmande korridorer för en sjundeklassare, så var det viktigt att ha sällskap av sina vänner. Jag var exalterad över att välja Aikido, men min vän var inte lika intresserad. Så vi gjorde en kompromiss för att upprätthålla vår allians: vi satte Aikido som ett av valen, båda två. När vi några dagar, eller måhända en vecka, senare fick reda på att vi båda fått til